vallwe

  • ۰
  • ۰

اقتصادسیاسی

اقتصادسیاسی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 55

اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی

قسمت اول: بحران بیکاری

با توجه به روند رو به رشد شرکت زنان در بازار کار، افزایش کارایی نیروی کار، و گسترش بیسابقه بیکاری پنهان، کنترل و حل مشکل بیکاری به احتمال قوی نیازمند نرخ رشد تولیدی متجاوز از %10 در سال خواهد بود

هادی زمانی

www.iransolidarity.com

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۲ – ٨ سپتامبر ٢٠٠٣

بحران بیکاری بیش از همیشه ثبات اجتماعی و اقتصادی ایران را تهدید میکند. طبق آمار رسمی، نرخ بیکاری در ایران بالغ بر 16% است. برای کنترل و کاهش آن به یک سطح قابل پذیرش، نرخ رشد اقتصاد ایران طی دهه آینده میبایست حداقل دو برابر شود. انجام این کار در چارچوب مناسبات اقتصادی موجود، اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود. با توجه به ابعاد گسترده بیکاری پنهان، در بهترین شرایط، به ویژه بالا بودن درآمد ایران از محل صادرات نفت، حتی حفظ شرایط موجود برای اقتصاد نا به هنجار ایران چالشی عظیمی خواهد بود. در مجموع، حل معضل بیکاری بدون تغییرات بنیادی در ساختار اقتصاد سیاسی کشور میسر نخواهد بود.

وضعیت موجود

جمعیت فعال عبارت است از افراد بین 15 تا 65 سال (یعنی سن رسمی کار)، که قادر و مایل به اشتغال میباشند. لذا، دانش آموزان، دانشجویان، سربازها، زنان خانه دار، ... جزو جمعیت فعال محسوب نمیشوند. نرخ بیکاری عبارت است از نسبت بیکاران به جمعیت فعال. ایران با جمعیتی بالغ بر 65 ملیون نفر، دارای 20 ملیون جمعیت فعال است، که از این تعداد نزدیک به 3.3 تا 4 ملیون نفر، یعنی %16 تا %20 جمعیت فعال، بیکار میباشند.

نرخ بیکاری بین جوانان به مراتب بالاتر بوده، و بین %30 تا %40 برآورد میشود. در ایران نزدیک به 20 ملیون دانش آموز وجود دارد، که تعداد قابل ملاحظه ای از آنها به ناچار به خیل بیکاران خواهند پیوست.

هر سال نزدیک به 250 هزار نفر فارع التحصیل دانشگاهی وارد بازار کار میشوند، که تنها برای 70 هزار نفر از آنها کار وجود دارد. متجاوز از %11 نیروی شاغل ایران دارای تحصیلات دانشگاهی میباشند، که در مقایسه با کشورهای همردیف ایران نرخ نسبتا بالایی است (گرچه کیفیت آموزش عالی تنزل کرده، که موضوع جداگانه ای است). ایران 1.9 میلیون دانشجو دارد، که طبق روال موجود، %70 آنها به خیل بیکاران تحصیلکرده خواهند پیوست. این امر موجب پیدایش پدیده جدید بیکاری نیروی کار تحصیل کرده شده است، که رو به افزایش داشته و جامعه ایران را با چالش اجتماعی و سیاسی جدیدی روبرو کرده است.

در سال 1990 نرخ بیکاری زنان نزدیک به سه برابر نرخ بیکاری مردان بود. اما در فاصله 96-1990 این نرخ بطور چشمگیری کاهش یافت. اکنون نرخ بیکاری زنان نزدیک به %20 برآورد میشود.

میانگین نرخ بیکاری نیروی کار روستایی 1 تا 2 در صد بالاتر از نرخ بیکاری شهری است. طی 25 سال گذشته درصد جمعیت شهر نشین ایران از %50 به %63 افزایش یافته، که در مقایسه با کشورهای همردیف ایران %4-%5 بالاتر است. بین %1 تا %1.5 از رشد نیروی کار شهری (بطور مطلق) به دلیل مهاجرت مازاد نیروی کار روستائیان به مناطق شهری میباشد.

چشم انداز آینده

نرخ رشد سالانه جمعیت ایران، از %4 در دهه 80، به %1.6 تتنزل یافته است. اما به علت پیآمدهای انفجار جمعیت دهه 80، و روند رو به رشد شرکت زنان در بازار کار، انتظار میرود که نیروی کار تا سال 2010 بطور متوسط %3.6 در سال رشد کند. این مسئله موجب خواهد شد که سالانه 800 هزار نفر به خیل جویندگان کار افزوده شود.

طی 20 سال گذشته، باروری کار بطور متوسط %2 در سال رشد کرده است، که بطور نسبی %25 از روند بلند مدت آن کمتر میباشد. با توجه به رشد باروری نیروی کار، تثبیت نرخ بیکاری در سطح %16 مستلزم ایجاد بیش از یک ملیون شغل جدید در سال است. برای تحقق این امر، نرخ رشد تولید ناخالص ملی میبایست به %7 درسال، یعنی %2 بیشتر از میانگین تاریخی آن (%5) افزایش یابد. در غیر اینصورت، تا سال 2010 نرخ بیکاری از مرز %23 فراتر خواهد رفت. برای آنکه بتوان تا سال 2010 نرخ بیکاری را به %10 کاهش داد، تولید ناخالص ملی کشور میبایست بطور متوسط %9.1 در سال رشد داشته باشد. احتمالا این تخمین محافظه کارانه است، زیرا احتمال شرکت بیشتر زنان در بازار کار، و گسترش بیکاری پنهان را در نظر نمیگیرد.

بیش از نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل میدهند، اما تنها %14.8 آنها در بازار کار فعال میباشند. این نرخ در مقایسه با کشورهای مشابه ایران بسیار پایین است. برای مثال، در تونس نزدیک به %25 زنان در بازار کار فعالند. نرخ رشد %9.1، که در بالا بدان اشاره شد، بر مبنای این فرض محاسبه شده است که نرخ شرکت زنان در بازار کار به %25 افزایش خواهد یافت. با توجه به کاهش باروری (از 6.1 بچه در ازا هر زن طی 85-1980 به 2.7 طی 95-

1990)، افزایش میانگین سن ازدواج (از 19.8 سال در 1986 به 22.4 سال در 1996)، و افزایش در صد باسوادی زنان، احتمال قابل ملاحظه ای وجود دارد که نرخ شرکت زنان در بازار کار تا سال 2010 از مرز %25 فراتر رود. برای مثال، افزایش این نرخ از %25 به %30، نزدیک به یک ملیون نفر دیگر به جویندگان کار خواهد افزود.

بیکاری پنهان عبارت است از جمعیتی که رسما دارای شغل درآمدزا میباشند، اما کار آنها موجب افزایش تولید نیست، یا به عبارت دیگر خروج آنها از چرخه تولید سبب کاهش تولیدات جامعه نمیشود. علاوه بر بیکاری آشکار، طی دو دهه اخیر بیکاری پنهان بطور بیسابقه ای رشد و گسترش یافته است. برای مثال، 25 سال پیش، ایران سطح کنونی تولید ناخالص ملی را تنها با 11 ملیون نیروی کار شاغل تولید میکرد. در ایران کشش اشتغال زایی رشد تولید (employment elasticity of non-oil GDP growth) نزدیک به 0.5 میباشد (میانگین دهه 90)، که نزدیک به یک سوم میانگین کشورهای عضو شورای همیاری خلیج فارس است (محاسبات بانک جهانی). در بخش مصنوعات صنعتی (manufacturing) کشش اشتغال زایی رشد تولید نزدیک به صفر است. طبق برآوردهای موجود، بخش مصنوعات ایران نزدیک به %40 زیر ظرفیت تولیدی خود کار میکنند. لذا، افزایش تولید میتواند بدون افزایش قابل ملاحظه اشتغال انجام پذیرد. در بخش کشاورزی کشش اشتغال زایی رشد تولید نزدیک به 0.1 است (محاسبات بانک مرکزی). بخش های ساختمان سازی و خدمات، با کشش اشتغال زایی 1.1 و 0.5، دارای بیشترین توان اشتغال زایی بوده اند.

طبق برآوردهای موجود، بیکاری پنهان ایران بین 4 تا 5 ملیون نفر تخمین زده میشود. با پیشرفت برنامه اصلاحات اقتصادی (خصوصی سازی، تصحیح نابه هنجاری های بخش دولتی، و بهبود کارآیی در بخش خصوصی)، بیکاران پنهان به تدریج از چرخه تولید خارج شده و به لشکر بیکاران رسمی خواهند پیوست. این امر، بسته به سرعت پیشرفت اصلاحات اقتصادی، میتواند 2 تا 3 ملیون دیگر به جویندگان کار بیافزاید.

با توجه به روند رو به رشد شرکت زنان در بازار کار، افزایش کارایی نیروی کار، و گسترش بیسابقه بیکاری پنهان، کنترل و حل مشکل بیکاری به احتمال قوی نیازمند نرخ رشد تولیدی متجاوز از %10 در سال خواهد بود. علاوه براین، مشاغل جدیدی که تولید میشوند، میباست با ترکیب جنسی، سنی، و مهارت نیروی کار نیز متناسب باشند. انجام این کار در چارچوب مناسبات اقتصادی موجود، اگر غیر ممکن نباشد، بسیاردشوار خواهد بود.

تدابیر اتخاذ شده

در واکنش به بحران بیکاری، دولت ج.ا. تدابیری اتخاذ کرده است، که میتوان آنها را درسه گروه تقسیم بندی کرد:

1. تاسیس موسسات دولتی و خصوصی جدید برای ارائه آموزش های حرفه ای به کارگران و جویندگان کار. هر سال نزدیک به 1 ملیون نفر، با کمک مالی دولت، در دوره های آموزشی 1 تا 3 ماهه ثبت نام میکنند، اما درباره عملکرد و کارآیی این موسسات اطلاعاتی در دسترس نیست.

2. تاسیس بانک اطلاعاتی جویندگان کار. هدف این بانک اطلاعاتی، که توسط مرکز خدمات وزارت کار تاسیس شده، عبارت است از کاریابی برای جویندگان کاراز طریق جمع آوری اطلاعات در باره جویندگان کار و کارهای موجود در مناطق مختلف کشور. در سال 2-2001 نزدیک به 1 ملیون نفر در این بانک اطلاعاتی ثبت نام کردند، که برای 100 هزار نفر از آنها مشاغل مناسب یافته شد.

3. تخصیص اعتبار و معافیت مالیاتی به موسسات اشتغال زا:

• معافیت از پرداخت مالیات های مربوط به بیمه های کار و بهداشت (به ترتیب %23 و %3 در صد حقوق) برای موسساتی که از بانک اطلاعاتی مرکز خدمات کارگر و کارمند جدید استخدام میکنند.









سایر محصولات :
اقتصادسیاسی

اقتصادسیاسی ...

تحقیق در مورد کاویتاسیون

تحقیق در مورد کاویتاسیون...

افلاک نمای خیام

افلاک نمای خیام...

دانلود فایل کارآموزی علمی کاربردی برق شرکت آرشام نگین .

دانلود فایل کارآموزی علمی کاربردی...

تحقیق در مورد کانی ها 3ص

تحقیق در مورد کانی ها...

افسردگی 45ص

افسردگی 45ص...

اعدام صدام قطعا مهمترین رخداد سیاسی اخیر جهان بود

اعدام صدام قطعا مهمترین...

تحقیق در مورد کاخ هلن – Curating برج

تحقیق در مورد کاخ هلن –...

دانلود فایل کارآموزی روند تولید پریز برق مرجان زه دار .

دانلود فایل کارآموزی...

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس...

تحقیق در مورد کابل وسیله

تحقیق در مورد کابل وسیله...

اعتصاب

اعتصاب...

تحقیق در مورد ژنراتور با ولتاژ بالا و عملکرد آن

تحقیق در مورد...

اطلاعات اولیه فولاد

اطلاعات اولیه فولاد...

دانلود فایل کارآموزی حسابداری مالی اداره پست .

دانلود فایل کارآموزی حسابداری مالی اداره...

تحقیق در مورد چگونگی به اجرا گذاشتن چک در مراجع ثبتی 8ص

تحقیق در مورد چگونگی به اجرا...

اضطراب چیست 33ص

اضطراب چیست 33ص...

اصول پایه در طراحی بسته بندی 57 ص

اصول پایه در طراحی بسته بندی...

تحقیق در مورد چشمه آب گرم

تحقیق در مورد چشمه...

دانلود تحقیق درباره طراحی بانک های اطلاعاتی

دانلود تحقیق درباره طراحی...

دانلود فایل کارآموزی روش شبکه کردن ویندوزxp .

دانلود فایل کارآموزی روش...

اصول و سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی

اصول و سیاست فرهنگی جمهوری...

تحقیق در مورد یون گیری واکنشی 65 ص

تحقیق در مورد یون...

اصول مجلس شوراى اسلامى 12ص

اصول مجلس شوراى اسلامى 12ص...

تحقیق در مورد یک جمله ای ها و چند جمله ای ها 9 ص

تحقیق در مورد...

دانلود فایل پروژه کار آفرینی بسته بندی روغن نباتی .

دانلود فایل پروژه کار آفرینی...

اصول مالیاتی

اصول مالیاتی...

تحقیق در مورد یارانه 40 ص

تحقیق در مورد یارانه 40 ص...

اصول علمی زیست مکانیک 13 ص

اصول علمی زیست مکانیک ...

تحقیق در مورد یادداشت اقتصادی 7 ص

تحقیق در مورد یادداشت اقتصادی 7...

دانلود فایل تحقیق رباتیک .

دانلود فایل تحقیق رباتیک ....

اصلاح نژاد دام6 ص

اصلاح نژاد دام6...

دانلود تحقیق درباره تمرینات اینتروال

دانلود تحقیق درباره تمرینات اینتروال...

تحقیق در مورد وکلا و پیشبرد حقوق بشر 5ص

تحقیق در مورد وکلا و پیشبرد حقوق...

اصلاح نژاد دام

اصلاح نژاد دام...

تحقیق در مورد وضع ادبی ایران در سه قرن اول هجری 10 ص

تحقیق در مورد وضع ادبی ایران در...

تاریخچه سازمان مسکن و شهرسازی استان کرمان .

تاریخچه سازمان مسکن و شهرسازی استان...

دانلود فایل کارآموزی عمران .

دانلود فایل کارآموزی عمران ...

اصلاح نژاد دام علم و هنر تثبت ژنهای موثر در تولید اقتصادی دام می

اصلاح نژاد دام علم و هنر تثبت...

تحقیق در مورد وسایل اندازه گیری انواع سطوح و شیب ها

تحقیق در مورد وسایل اندازه گیری...

اصل لانه کبوتر

اصل لانه کبوتر...

تحقیق در مورد ورزشهای مناسب در دوران حاملگی 7 ص

تحقیق در مورد ورزشهای مناسب در دوران...

اصل عدم قابلیت استناد به ایرادات در اسناد تجاری 30

اصل عدم قابلیت استناد به ایرادات...

دانلود فایل کارآموزی سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر شرکت سهند رایانه صبا .

دانلود فایل کارآموزی سخت افزار و...

کارآموزی آشنایی با نحوه ی تولید تابلو های برق صنعتی .

کارآموزی آشنایی با نحوه ی تولید...

تحقیق در مورد ورزش و اجتماع

تحقیق در مورد...

دانلود تحقیق درباره نصب و نگهداری ماشین آلات صنعتی

دانلود تحقیق درباره نصب...

اشعه کاتدی و نظریه اتمی

اشعه کاتدی و نظریه اتمی...

تحقیق در مورد ورزش شنا

تحقیق در مورد ورزش شنا...

دانلود فایل کارآموزی مراحل مختلف ساخت یک ساختمان .

دانلود فایل کارآموزی مراحل مختلف...

کلیات چرچ دنده ها
چگونگی پیدایش زمین و حیات بر روی آن
چک از دیدگاه کیفری 5 ص
چک ، سفته و ظهر نویسی 30 ص
هیتلر
چک 10ص
هیروشیما
یون
مطالعه ی موفق با تمرکز 80 تا 120 ص
تاریخچه و دائره المعارف جنگ 8 ساله

کلمات کلیدی :کشورهای همردیف یران مناسبات قتصادی موجود چارچوب مناسبات قتصادی نرخ یکاری ازار کار نیروی کار ویندگان کار ملیون نفر یکاری پنهان شتغال ایی رکت نان هزار نفر معیت فعال یکاری نزدیک ملیون فزایش نیروی شتغال
  • ۹۶/۰۸/۲۹
  • مدیر وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی