سعدی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 4
سعدی
شیخ سعدی همه تعلیمات حکمت و اخلاق و سلوک را که طی قرن ها اندوخته شده بود یکجا گرد آورد . علاوه بر این ، شیخ سعدی توانست چنان آیینه ای بسازد که در آن نسل های پیاپی فارسی دانان و فارسی خوانان ، صورت و سیرت خویش را بنگرند .
این کامیابی سعدی ، در این سخنوری استادانه ، مرهون کمال او در شاعری ، و آوردن حکایات می باشد ، بطوری که هرچه در خاطر او نقش بسته است در آیینه ی سخن خویش تجلی داده است .
این مطلب را خود در بوستان چنین خلاصه می کند .
نگفتند حرفی زبان آوران که سعدی مثالی نگوید بر آن
تصور نشود که سعدی محض صورت کلام را تجدید کرد . و فقط قامت کهن را کسوت جدید پوشانید وی نمونه های فرهنگی سابق موجود را سرمشق خود قرار داد و به حسب آن زندگی کرد . به چنان نیکویی که توفیق یافت آن را بطور مشخص یعنی چنانکه آیینه پندار و سیرت شخصی او باشد بیان دارد .
در مورد شیخ سعدی ، میتوان گفت که وی همه سرمشق ها و نمونه های فرهنگی زمان خود را که حاوی اندرزهای سیرت و طریقه های سلوک تجلی می کند. با زبان آوری استادانه و سخن بزرگ و ساده یعنی سهل و ممتنع ادا می کند .
سعدی (به نظر خود او) کیست ؟
سعدی سخنور است و نیز سخن پرور و سخن باز . حکایتی را می آورد که در دیار نظامی یعنی شهر گنجه واقع شده است و آن احوال شهزاده ای ناپاک و بدهنجار است که ساغر می در دست و مست در مسجدی درآمده در مقصوره پارسایی مقیم بود با زبان دلاویز و قلبی سلیم .
در اینجاست که سعدی می گوید :
اگر دست قدرت نداری ، بگوی که پاکیزه گردد به اندر زخوی
بطور عام در می یابیم که سعدی خود را همطواز اشخاص قرار می دهد که در حکایت های خویش احوال ایشان را می آورد . آنانکه در حالات دشوار جامعه مردمان را دستگیر و رهنمای می شوند وقتی آنان را اصلاح می کنند که صاحب جاه و منزلت اند. این راهنمایی و اندرز دهی کاری آسان نیست بلکه سخت دشوار است .
سعدی را از روی خردمندی ، بالاتر و والاتر از ملوک و سلاطین در می یابیم زیرا به ایشان اندرز می دهد، و این درهمه باب های گلستان و بوستان معلوم و مشهود است .
همچنان سعدی برتر است از آن ناصحان اهل ریا که از کوچه ی درویشی نگذشته اند و دین را به دنیا می فروشند .
زبان می کند مرد تفسیر دان که علم و ادب می فروشد به نان
کجا عقل یا شرع فتوی دهند که اهل خود دین به دنیا دهند
سعدی مطمئن بود که دینداری و عرفان و درویشی او برتر از نفع جویان ، اهل ظاهر است. بنابراین سعدی حکیمی است که به اندرز اخلاق می دهد آنهم مطابق به فرهنگ و تعلیم متداول و معتبر . اما در کار و زندگی شخصی دیگر دخالت ندارد بلکه جویده است .
سعدی حکیم ، مخالف و برعکس مردمان بدهنجار است . از گفتن سخنان تلخ به ایشان باکی ندارد ، زیرا که حقیقت تلخ است ، اما اندرز حکیم ، عادلانه است و راه وسط و نه دشنام تند است و نه سخن بی اثر ، بلکه پندی است ، گفته از روی دانش .
سعدی آگاه است که از شر حاسدان نخواهد رسد پس آیا باید که خموشی گزیند ؟
درآن صورت از سعدی اثری نخواهد ماند . همان است که از روی حقانیت وصفای گفتار
خویش دلاورانه می گوید :
نقابی است هر سطر من زین کتیب فرو هشته بر عارضی دل فریب
معانی است در زیر حرف سیاه چو در پرده معشوق در منچ ماه
در اوقات سعدی نگنجد ملال که دارد پس پرده چندین جمال
مرا کین سخن هاست مجلس فروز چو آتش در و روشنایی و سوز
نه رنجم ز خصمان اگر بر تپند کز این آتش پارسی در تبند
بارها در کلام او کلمات ((سعدی صفت)) را می خوانیم . یعنی که خود را معیار سیرت کسانی می داند که از هر فرصت برای طلب علم و معرفت استفاده می ورزند .
برو خوشه چین باش سعدی صفت که گردآوری خرمن معرفت
هرگاه شیخ سعدی به صیغه متکلم سخن می گوید. چنان واقع می شود که مقصد او دادن اندرز باشد روایت کردن پند و اندرز که حلمت سعدی از وی
و یا بیان حکایتی که از آن باید عبرت گرفت بیشتر در این مورد ذکر محاسن بزرگان می باشد و روایت کردن پند و حکمت که سعدی از وی شنیده و درسی که از وی آموخته است .
در نگاه سعدی والاترین حکیم جامعه همان است که در جریان رویدادهای عادی زندگی گوش به اندرزهای بزرگان می دهد. این نصیحت شنوی از مشخصات سخن اخلاقی می باشد که در زبان فارسی آمده است و به هر سن و سال زندگانی تطبیق می شود .
سعدی خویشتن را از درویشان می شناسد و او صوفیان را می شناسد و از ایشان قدردانی می کند. در این جهان ، سعدی خویشتن را نخست در روزگار کودکی در آغوش پدر و مادر می یابد و گاهی خویشتن را درحالی می بیند که پدر شده است .
گاهی خود را ((چنان که افتد و دانی)) جوان عاشق پیشه می یابد. گاهی طالب علم و زمانی معلم و گاهی جامی و اکثر مسافر و جهانگرد و نیز درویش و هم شاعر معروف . پس می بینیم سعدی خود را در جمله ی وزراء و اهل مکنت و یا پیشه وران غیره حساب نمی کند .
بلکه خویشتن را تماشا گر ایشان میداند و احوال ایشان را حکایت می کند .
در قسمتی از آثار سعدی از هر فرقه نمونه ای در می یابیم که احوال او بیان شده است مثلاً امیر و خردمند اهل تقوی و اهل دنیا ، فقیر و توانگر . پیر و جوان هر یکی را خصلتی و صفتی است و مقابله ی این صفات خود عبرت انگیز است .
حکایت بوستان و گلستان زندگی روزانه آدمیان نمونه را بیان می کند که از آن فکر و پندار آدمی عبرت می آموزد و زنده ترین از همه این گروه عبرت انگیز چهره شخص شیخ سعدی شیرازی است.
سایر محصولات :
سعدی
سعدی ...
سرکهسرکه...
پاورپوینت ضوابط وسایل نقلیهپاورپوینت ضوابط وسایل نقلیه...
سرطان سینه 20صسرطان سینه 20ص...
سبوس گندم جهت تغذیه دام طیور و آبزیان ویژگیهای و روشهای آزمونسبوس گندم جهت تغذیه دام...
پاورپوینت ضرورت برنامه ریزی استراتژیک تعاریف و تفاوت با دیگر برنامه هاپاورپوینت ضرورت برنامه ریزی...
سببهای تشدید مجازات 10صسببهای تشدید مجازات 10ص...
سالمونلا 15صسالمونلا 15ص...
پاورپوینت صمغ کتیرا وخواص رئولوژیکی آنپاورپوینت صمغ کتیرا وخواص رئولوژیکی آن...
سازه های موثر بر بروز رفتارهای فحلی در گاو 8 صسازه های موثر بر...
پاورپوینت شیوه ارائه مطلب علمی و فنیپاورپوینت شیوه ارائه مطلب علمی و...
سازمان قضایی 45 صسازمان قضایی 45 ص...
سازمان فنی و حرفه ای کشور 22 صسازمان فنی و حرفه ای کشور...
پاورپوینت شی گرایی 65 اسلایدپاورپوینت شی گرایی 65 اسلاید...
سازمان بهداشت جهانی 26صسازمان بهداشت جهانی 26ص...
ساختمان کعبه در طول تاریخ 43صساختمان کعبه در طول تاریخ 43ص...
پاورپوینت شیوه ارائه مطالب علمی و فنیپاورپوینت شیوه ارائه مطالب علمی و فنی...
ساختارهای دولت و حسابداری در شهرداری های بزرگساختارهای دولت و حسابداری در...
ساختارهای دولت و حسابداری در شهرداری های بزرگ 19صساختارهای دولت و حسابداری در شهرداری...
سؤالاتی که مورد بیماری تب مالت پرسید ه می شود 5 صسؤالاتی که مورد بیماری تب مالت...
زین العابدین مراغه ای از کتاب سیاحت نامه ابراهیم بیگ 19صزین العابدین مراغه ای از کتاب...
زندگینامه و آثار خاقانی 7صزندگینامه و آثار...
پاورپوینت شهرک غربپاورپوینت شهرک غرب...
زندگینامه نیما یوشیج 13 صزندگینامه نیما یوشیج 13 ص...
پاورپوینت شهر سوختهپاورپوینت شهر سوخته...
زندگی نامه دو ادیب نیشابورزندگی نامه دو ادیب نیشابور...
زندگی غزالی 5صزندگی غزالی 5ص...
زمین شناسی تاریخی 6صزمین شناسی تاریخی 6ص...
زمین 11صزمین 11ص...
زلزله و حوادث طبیعی 21صزلزله و حوادث طبیعی 21ص...
پاورپوینت شناژ افقی و عمودیپاورپوینت شناژ افقی و عمودی...
زردی یرقانزردی یرقان ...
پاورپوینت شناسایی وارزیابی جنبه های زیست محیطیپاورپوینت شناسایی وارزیابی جنبه های زیست محیطی...
زبان شناسی 10صزبان شناسی 10ص...
زبان شناسی چیست 4صزبان شناسی چیست...
زبان شناسی و گفتگو 50صزبان شناسی و گفتگو 50ص...
زبان آموزی ورشد گفتار 18صزبان آموزی ورشد گفتار...
پاورپوینت شناخت فضاها و عملکردها و روابط آنهاپاورپوینت شناخت فضاها و عملکردها...
زباله طلای کثیف 20 صزباله طلای کثیف 20 ص...
ریسک وبازده 25 صریسک وبازده 25 ص...
پاورپوینت شبیه سازی یکسوهای تک فاز و سه فاز دیودی با نرم افزار MATLAB.PPTپاورپوینت شبیه سازی یکسوهای تک...
ریسک و مدیریت ریسک 35ریسک و مدیریت ریسک 35...
ریزپردازنده 6305ریزپردازنده 6305...
پاورپوینت شبکههای بی سیمپاورپوینت شبکههای بی سیم...
رگ به رگ شدن و در رفتگیرگ به رگ شدن...
ریشه تاریخی ضرب المثل 9صریشه تاریخی ضرب المثل 9ص...
پاورپوینت شبکه.PPTپاورپوینت شبکه.PPT...
روند تاریخی ادبیات و فرهنگ 10صروند تاریخی ادبیات...
روماتیسم 10صروماتیسم 10ص...
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVRمقدمه ای بر داده کاوی
رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان
بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
ساعت دییجیتال با نمایشگر سون سگمنت
طراحی گیت XOR با hspice
اسیلوسکوپ دیجیتال با AVR
پروژه کنترل موتور DC با استفاده میکروکنترلر ATMEGA 16 با نرم افزارCodeVision همراه فایل Proteus
قانون اساسی
قارچهای عالی
قارچهای عالی (2)
قارچهای خوراکی صدفی60ص
قارچ
کلمات کلیدی :کردن پند برت نگیز وایت کردن حوال یشان های فرهنگی نمونه های ویشتن نمونه وستان یابیم فارسی
- ۹۶/۰۹/۱۰