مقدمه نماز
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 25
مقدمه
نعمت، سپاس را به گردن انسان می گذارد، و درک و شعور وجدان، عامل اصلی سپاسگزاری انسان است. بدون شک، بالاترین و بهترین نعمت ها را خداوند در اختیار ما گذاشته است.
به ما عقل و جان و اراده و فکر و استعداد بخشیده، در راه زندگی، راهفایانی بدای سعادتمندی ما فرستاده، هستی و حیات ما، در دست اوست. همه چیز ما از آفریدگار ماست. او خالق است و ما بنده و مخلوق او.
او بی نیاز و تواناست، ما بنده ای نیازمند و ناتوان و محدود ناچیز. اگر نفسی می کشیم و به حیات خود ادا می دهیم، بخاطر امکاناتی است که آن خدای خوب و دوست داشتنی و زیبا و کامل، برای ما فراهم کرده است.
ا زیک «بنده محتاج» چه انتظاری می رود، جز عبادت و پرستش؟
ا زیک «مخلوق ناتوان» چه توقعی است، جز نیایش و توجه و خضوع و اظهار بندگی و کوچکی و نیاز، در آستان آن خالق بزرگوار؟ ما عاقلیم و با وجدان، حق شناسیم و سپاسگزار، بنده ایم و نیازمند و اگر در پیشگاه آفریدگار مان، سر بر خاک می نهیم و «عبادت » می کنیم و«نماز» می خوانیم و «نیاز» می طلیم و «دراز» می گوییم، برای اینست که «خدایی او» و «بندیگ خود» را آشکار و ابراز کنیم.
اگر عبادت نکنیم، از هدف اصلی خلقت دور شده ایم. چرا که خداوند، هدف آفرینش ما را پرستش خداوند دانسته و فرموده است:
«و ان اعبدونی، هذا صراط مستقیم»
ترجمه:مرا عبادت کنید، راه راست همین است. و در آیه دیگری فرموده است:
«و ما خلقت الجن ولان سالا لیعبدون»
ترجمه: من جن و آدمی را نیافریدم مگر برای آنکه مرا بندگی کنند.
پس اگر بندگی خدا نکنیم و مطیع فرمانش نباشیم و پیروی از آئین آسمانی و جاوید او نکنیم، همه ناسپاسی کرده ایم، هم از رحمت او دور می شویم و هم غفلت خود را از هدف زندگی و شناختن صاحب نعمت، نشان داده ایم.
آنکه بندگی خدا را نکند، به بنده شیطان و دام ابلی سها و طاغوت ها و قدرت های ضد خدایی می افتد. بندگی خدا، انسان را چنان عزیز می کند که از بردگی قدرت های جبار، رها می سازد.
چرا و چگونه «نماز» بخوانیم؟
خدای بزرگ، نه از نماز خواندن ما سود می برد، و نه بی نمازی ما به او زیان می رساند. اگر بخوانیم، خودمان به پاکی جان و صفای روح و دوری از پلیدی ها می رسیم و اگر بی اعتنا به نماز باشیم محروم شدن از برکات و آثار معنوی و اجتماعی آن، را منگیر خودمان خواهد شد و در آخرت هم به خاطر ناسپاسی و دوری از خدا و آلودگی به فسادها، کیفر خواهیم دید.
وقتی کمال و سعادت ما در «بندگی خدا» است،این بندگی ، در شکل «نماز» و انجام این فرضیه الهی آشکار می شود پس نماز، همان عبودیت و پرستش و راز و نیاز به درگاه آفریدگار، و توجه به او و نعمت هایش می باشد که روزی چند مرتبه انجام می گیرد.
این عبادت، ما را همواره به یاد خدا می اندازد، و یاد خدا ما را از پستی و ستم و گناه و فساد، باز می دارد. آنکه بنده خدا باشد، دیگر السید شیطان و برده هوا و هوس نمی شود.
نماز می خوانیم، تا یاد خدا در طول شبانه روز و در همه عمر، در دل مازنده باشد و توجه به خدا، ما را به یاد آن اندازد که «بنده» ایم و او صاحب درب و سرپرست ماست، و هیچ بنده ای نباید بر خلاف میل و خواسته و فرمان صاحب اختیار خودش رفتار کند.
قرآن کریم دستور می دهد: «و اقم الصلاه لذکری» ترجمه: بخاطر یاد من، نماز برپایدار (سوره کهن، آیه 101)
در آیه دیگر می خوانیم: «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر» ترجمه: نماز از کارهای زشت و ناپسند، باز می دارد. (سوره عنکبوت آیه 45) اما اینکه «چگونه» باید نماز خواند؟گر چه هر کاری که خضوع و توجه و بندگی ما را نسبت به آفریدگار مهربان برساند، می تواند شکلی از عبادت به حساب آید، اما چون او پروردگار و مربی ماست، و ما فرمانبردار و بنده اوییم، پس در این هم که چگونه و ما کدام کلام، او را بپرستیم و به درگاهش اظهار بندگی کنیم، خود او هر طور که بپسندد و هر فرمانی که بدهد، برای ما لازم است اجرا کنیم.
نماز، به صورتی که می خوانیم، خواسته خود خداوند و فرموده پیامبرش می باشد. اگر بنده خالص باشیم، باید بی چون و چرا و بدون کم و زیادی، هر چه که در دین و دستورهای فقهی بیان شده، عمل کنیم تا این عبادت، ما را به خدا برساند. طبق آنچه خدا و پیامبر و امامان فرموده اند، عبادت و نماز ما، باید:
1-آگاهانه باشد.
عبادت های کورکورانه و بی فکر و تعقل، ارزش و ثواب هم ندارد. یعنی انسان باید در نماز، توجه به خدا و معنای عبادت و جملات و ذکرها و دعاها داشته باشد و بداند در مقابل چه کسی ایستاده و چه می گوید.
پیامبر اسلام (ص) فرمود: دو رکعت نماز با توجه، بهتر از شب زنده داری غافلانه است
2-عاشقانه باشد.
نمازی که از روی تنبلی، بیحالی، سستی باشد، اثر ندارد. نمازگزار باید محبت خدا را در دل داشته باشد و با عشق و علاقه و شوق انجام دهد. رسول خدا (ص) ، نما زرا نور چشم خود می دانست. آن حضرت فرموده است:
کسی که صدای اذان را بشنود و بی تفاوت باشد، جفا کرده است
3-خالصانه باشد
به دستور قرآن، دین و کارهای دینی، باید خالص برای خدا باشد و نیت و هدف غیر خدایی در آن ها راه نیابد:
«و ما امروا الا لیعبدوالله مخلصین له الدین» ترجمه: به آنان دستور داده نشد مگر آنکه خدا را بندگی کنند و دین را برای او خالص نمایند.
ریا کاری، نوعی شرک است و کار را از ارزش می اندازد. خداوند هم نمازی را که برای غیر خدا، برای
سایر محصولات :
مقدمه نماز
مقدمه نماز ...
دانلود پاورپوینت کشش ورزشی 52 اسلایددانلود پاورپوینت کشش ورزشی 52 اسلاید...
دانلود تحقیق اگر هدف تربیت است تبیه چرادانلود تحقیق اگر هدف تربیت است تبیه...
مقایسه زمان امام حسین و زمان امام صادق 23صمقایسه زمان امام حسین و...
مقایسه تطبیقی بین 2001 ادیسه فضایی و چنین گفت زرتشت 12 صمقایسه تطبیقی بین...
مقام صبر 4 صمقام صبر 4 ص...
دانلود تحقیق اوضاع سیاسی ایران در رژیم پهلوی 23 صدانلود تحقیق اوضاع سیاسی ایران در...
مقاله ای در مورد حجاب 10 صمقاله ای در...
مفهوم دینمفهوم دین...
معیارها و موانع وحدت اسلامی اتحاد اسلامی در آثار شهید آیت الله مطهریمعیارها و موانع...
دانلود پاورپوینت کشش سطحس آبدانلود پاورپوینت کشش سطحس آب...
دانلود تحقیق اوضاع ایران در زمان جنگ جهانی دومدانلود تحقیق اوضاع ایران در...
معیار انتخاب همسر از نظر اسلام 7 صمعیار انتخاب همسر از نظر اسلام...
معنی دعای کمیل 7صمعنی دعای کمیل 7ص...
معنای ولایت مطلقهمعنای ولایت مطلقه...
دانلود تحقیق اهمیت مطالعه کردن در تعلیم و تربیتدانلود تحقیق اهمیت مطالعه کردن در تعلیم...
معرفی فاسقان در قرآن کریم12صمعرفی فاسقان در قرآن کریم12ص...
معماری اسلامیمعماری اسلامی...
دانلود تحقیق انگیزه های مخالفت با حکومت علوی 34 صدانلود تحقیق انگیزه های مخالفت با...
معانی گوناگون عذاب3معانی گوناگون عذاب3...
معارف خداوندمعارف خداوند...
دانلود تحقیق انواع جمله در زبان انگلیسیدانلود تحقیق انواع جمله...
معاد2معاد2...
معادمعاد...
دانلود پاورپوینت کتاب غیرخطی بودن بی نظمی و پیچیدگیدانلود پاورپوینت کتاب غیرخطی بودن...
دانلود تحقیق انواع آزمونها سنجش و ارزشیابی آموزشیدانلود تحقیق انواع آزمونها سنجش و ارزشیابی...
معاد شناسیمعاد شناسی...
معاد شناسی 2معاد شناسی 2...
معاد در ادیان دیگرمعاد در ادیان دیگر...
مظاهر غفلت در انسانمظاهر غفلت در انسان...
مصلح جهانی در کتب ادیانمصلح جهانی در کتب...
دانلود تحقیق انقلاب ها در جهان 26 صدانلود تحقیق انقلاب ها در جهان...
ازمایشگاه شیمی مجازیازمایشگاه شیمی مجازی...
مسیحیت3مسیحیت3...
مسیحیت و یهودیتمسیحیت و یهودیت...
مسیحیتمسیحیت...
مسائل شرعیمسائل شرعی...
دانلود تحقیق انقلاب مشروطیت 30 ص.DOCدانلود تحقیق انقلاب مشروطیت 30...
مسئولیتهای روشنفکران دینی در قرن بیست و یکمسئولیتهای روشنفکران دینی در قرن بیست و...
مسئلة ارتباط علم و دین در جهان اسلام 20 صمسئلة ارتباط علم...
مرگ چیستی ؟ 20صمرگ چیستی ؟ 20ص...
دانلود پاورپوینت کامپیوتر های قابل حملدانلود پاورپوینت کامپیوتر...
دانلود تحقیق انقلاب فرانسه 64 صدانلود تحقیق انقلاب فرانسه...
مرتبه آموزش و پرورش در علممرتبه آموزش و پرورش...
مرگ و زندگی بعد از آنمرگ و زندگی بعد از آن...
مراقبهمراقبه...
تحقیق در مورد یک بازنگری C 10 صتحقیق در مورد یک بازنگری...
دانلود پاورپوینت کامپوزیت ها وبرخی کاربردهای آندانلود پاورپوینت کامپوزیت ها وبرخی کاربردهای آن...
دانلود تحقیق انقلاب صنعتیدانلود تحقیق انقلاب صنعتی...
مراحل نفسمراحل نفس...
گیاهان تیره نعناعیان 55 صگیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
بررسی نقش رسانههای جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمیسبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
طرح توجیهی تولید رزین الکید
پل 24 ص
کلمات کلیدی :بندگی خدا laquo نمازraquo رموده است این عبادت خدا باشد داشته باشد زیک laquo بندگی نند خوانیم laquo قدمه ماز laquo بندگی عبادت خداوند ترجمه رموده انسان خوانیم آفریدگار
- ۹۶/۰۹/۱۵